Werther – już 8 października pierwsza premiera operowa sezonu 2020/21!

Kiedy powieść Johanna Wolfganga Goethego   Cierpienia młodego Werthera  ukazała się w 1774 roku, czytelnicy zachwycili się historią poety samotnika, idealistycznie zakochanego w kobiecie związanej z innym mężczyzną. Nieszczęśliwego romantyka–samobójcy naśladowało wielu młodych ludzi i wzniosłym gestem odbierali sobie życie.   

Minęło ponad sto lat a całą historią zainteresował się francuski kompozytora Jules Massenet, który postanowił zmierzyć się z romantyczną historią w operowej odsłonie. Pracę nad librettem podjęli się Édouard Blau, Paul Millet oraz Georges Hartmann. Na deskach Opery Narodowej ujrzymy inscenizację w reżyserii Willy Deckera, która obok   Elektry  (2010) oraz   Don Carlo (2013), będzie jego trzecim spektaklem operowym, zaprezentowanym warszawskiej publiczności. 

Miłosny trójkąt pomiędzy Charlotte, Wertherem i jego rywalem Albertem nie stracił na aktualności.   
W przeciwieństwie do pierwowzoru, Charlotte kochając Werthera wybiera praktycznego Alberta, zgodnie z wolą zmarłej matki.   Werther, który wierzy w wieczną miłość (l’amour eternel), pragnie umrzeć. Charlotte nakazuje mu opuszczenie okolicy na pół roku, do Bożego Narodzenia. Nie może jednak o nim zapomnieć, czyta jego listy, a gdy ukochany nagle przybywa, nie potrafi ukryć miłości. 
Kulminacyjnym momentem jest akt III: konfrontacja uczuć kochanków w momencie lektury wierszy Osjana, ujętych przez kompozytora w piękną arię Werthera   Pourquoi me réveiller. Przykuwa akt IV, w którym ciężar opowieści przenosi się na Charlotte, z jej wspaniałą mezzosopranową partią.   

Scena śmierci Wertera rozgrywa się przy dźwiękach kolędy. Umiera w ramionach Charlotte, a ona oddaje mu pocałunek, którego wcześniej małodusznie poskąpiła. Pozwól twojej duszy rozpuścić się w moim sercu – to ostatnie słowa ich duetu, który – co tu kryć – wyciska łzy z oczu. Niemiecki reżyser Willy Decker skupia się na psychologicznych aspektach miłosnej obsesji i zamknięciu w pułapce własnego umysłu.   
Minimalistyczna scenografia Wolfganga Gussmanna tworzy idealne ramy dla mocno emocjonalnej fabuły. Wyraźne kolory, na początku niebieski i żółty – znak rozpoznawczy tego reżysera – determinują scenografię. I, jak to często bywa w twórczości Willy'ego Deckera, kolory scenografii są powtarzane w kostiumach.   

Partię Werthera zaśpiewa tenor Piotr Beczała (spektakle 8 i 10 października), który kreował już tę rolę w Barcelonie (2017), a warszawska publiczność ostatnio miała okazję usłyszeć go w partii Jontka w   Halce  S. Moniuszki w reżyserii Mariusza Trelińskiego (2020). Partneruje mu Iryna Zhytynska, związana z Operą Wrocławską, występująca w madryckim Teatro Real, wiedeńskim Theater an der Wien i w Finnish National Opera.   

Obok Beczały w roli Werthera wystąpi Leonardo Caimi (spektakle: 14, 16 i 18 października), który partią Fentona w   Falstaffie  w reżyserii Franco Zeffirellego zadebiutował w Teatro Verdi w Busseto, Teatro Petruzzelli w Bari oraz Teatro dell’Opera w Rzymie. Jego interpretacja słynnej arii   Nessun dorma  w warszawskim wystawieniu   Turandot  (2018) wywołała entuzjazm wśród zgromadzonej w widowni. 



Inscenizacja – Willy Decker 
Reżyser wznowienia – Stefan Heinrichs 
Scenografia i kostiumy – Wolfgang Gussmann 
Dyrygent – Patrick Fournillier 

Obsada: 

Werther – Piotr Beczała 8/10.10, Leonadro Caimi 14/16/18.10 
Charlotte – Irina Zhytynska 
Albert – Stanisław Kuflyuk 
Sophie – Sylwia Olszyńska 
Le Bailli – Jerzy Butryn 
Schmidt – Jacek Ornafa 
Johann – Jasin Rammal-Rykała 
Bruhlmann – Igor Buczyński 
Kathchen – Katarzyna Ćwiek 


Spektakle: 8/10/14/16/18 października 2020 

 

Rekomendujemy zakup biletów online poprzez stronę   https://butik.teatrwielki.pl/
oraz   odprawę online

Planując wizytę w Teatrze, prosimy o: 
• zabranie ze sobą maseczki i noszenie jej po wejściu do budynku teatru 
• zdezynfekowanie rąk po wejściu do budynku – bezdotykowa stacja do dezynfekcji rąk znajduje się w holu kas biletowych 
• zachowanie bezpiecznych odstępów. 

Warunkiem uczestnictwa w spektaklach jest akceptacja   Regulaminu  dotyczącego uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych organizowanych w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie związanych z przeciwdziałaniem SARS-CoV-2, którego zapisów uczestnik jest zobowiązany przestrzegać. 
 

Dodaj komentarz

Komentarze (0)

Zaloguj się aby dodać komentarz. Nie masz konta? Zarejestruj się.